Home » Hunebedden » Mysteries

Mysteries

[Foto: Hunebedcentrum]

Mysterie
Tal van personen raakten geboeid door de hunebedden en keken er naar vanuit hun interessegebied en belevingswereld. En dat levert veel eigenaardigs op.

Blijkbaar hebben hunebedden op bepaalde mensen een bijzondere aantrekkingskracht. Sommigen komen tot opvallende afwijkende zienswijzen. De locaties worden tegenwoordig ook gebruikt als plaats voor meditatie en bijzondere rituelen. Een korte zoektocht op het internet leverde opmerkelijke informatie op, waaronder een publicatie met de visie van Jan Evert Musch.

Hij spreekt over een stienbarg met een functie, niet als graf, maar als synchroon-meditatieplaats om sympatiserend-synchroon met de Indianen in Wales aan earth-healing te doen. Om een ‘heilige plek’ (in het Drents ‘hillig stee’) uit te kiezen voor earth healing is goed, want het impliceert het bewust zijn van het gebruikmaken van een plek met een eigen his/her story. Hij noemt de Drenten de indianen van de lage landen die in tegenstelling tot hun Amerikaanse soortgenoten wel stand hielden. En er zijn nog steeds Drenten met een eigen taal en wat halfvergeten cultuur; ruïnes en relicten met een ooit florissanter verleden. Soms vind men bij hunebedden tekens van Musch; een stokje met vogelveren of tot klein formaat gevouwen briefjes, volgeschreven met zijn gedachten. Offergaven van een eigentijds wezen, haast even mystiek als de hunebedbouwer.

De Friese historicus/schrijver en wichelroedeloper Wicholt Vleer en zijn kompaan Dick van den Dool onderzochten de hunebedden en kwamen met eigen verklaringen in het boek ‘Leylijnen en leycentra in de lage landen’. Hunebedden zouden niet zomaar willekeurig op een plek neergezet zijn, maar gebouwd zijn op een knooppunt van leylijnen.